Het diplomatenleventje: heerlijk! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs - WaarBenJij.nu Het diplomatenleventje: heerlijk! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs - WaarBenJij.nu

Het diplomatenleventje: heerlijk!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

09 November 2013 | Spanje, Madrid

Lieve mensen, vrienden, familie en overige burgers,

Het is alweer flink lang geleden dat ik een verslag heb geschreven! Ik schrok er zelfs van toen ik de datum zag. De tijd vliegt voorbij en eigenlijk is dat ook wel een goed teken. "Time flies when you're having fun" zeggen ze weleens.

Ik heb inmiddels alweer zeven weken (!) stage achter de rug. Er is een zekere vastigheid gekomen en ik ben voor een aantal werkzaamheden verantwoordelijk geworden die wekelijks terugkeren. Een van de leukste blijft daarbij dat ik verantwoordelijk ben voor de interne verspreiding (per mail) van nieuwsberichten over obligaties/aandelen. De Spaanse regering geeft eens in de zoveel tijd obligaties uit en mijn taak is om daar een kort verslag van te maken en de cijfers/opbrengsten te analyseren.

Steeds meer ben ik blij dat ik op de economische afdeling zit e niet op de politieke, waar ik in eerste instantie voor gesolliciteerd had. Naast het feit dat de werkzaamheden leuker zijn, gebeurt er ook nog eens veel meer. En ik merk dat ik het leuk vind om allerlei macro-economische data te analyseren. Misschien schuilt er toch een econoom in me, ondanks dat ik de vakken op de middelbare school en de studie jarenlang vervloekt heb! :).

Inmiddels hebben we een derde stagiaire op de ambassade gekregen. Joanne, Jose en ik zitten daarmee in hetzelfde schuitje. Zij is verantwoordelijk voor de culturele/perszaken, Jose voor de politieke zaken en ik voor de economische zaken. Daarnaast kunnen we het gelukkig ook erg goed met elkaar vinden. Vandeweek hebben we na het eten een terrasje gepakt. Zoals eerder gemeld kun je op veel plekken broodjes en drankjes krijgen voor een euro of minder. Het zou in Groningen wellicht ook een goed concept zijn!

De werkzaamheden omvatten voor mij ook bezoeken aan presentaties, bijeenkomsten en congressen die voor onze afdeling/Nederland interessant kunnen zijn. De laatste weken waren er vrij veel van en zodoende werd ik meerdere keren alleen op pad gestuurd. Zoals altijd strak in pak, aktetas mee, paspoort op zak voor de controle en de nodige visitekaartjes. Al heb ik die zelf niet maar geef ik steeds die van een collega... misschien komt mijn eigen kaartje nog ooit.

Er zaten interessante presentaties bij. Zo verbleef ik twee weken terug in het pand van de Europese Unie in Madrid waar een voormalige eurocommissaris uit kwam leggen wat Spanje had gedaan om aan de Europese begrotingsnormen te kunnen voldoen. Voor velen wellicht een bloody boring onderwerp, maarja ik studeer niet voor niets Internationale Betrekkingen! ;).

Een andere bijeenkomst was er een van behoorlijk informele aard. Via David, een Canadese jongen en inmiddels goede vriend, was ik uitgenodigd voor een huisfeest bij medewerkers van de Britse Ambassade. Zij verblijven normaal gesproken eveneens in de Torre Espacio, maar ondanks dat hebben we nauwelijks contact. Het huisfeest was fan-tas-tisch. Een groot appartement met muziek, volop drankjes en vooral leuke mensen. David en ik waren de enige niet-Britten. Vooral leuk om te netwerken aangezien ik steeds liever volgend jaar nog enige tijd naar Londen wil om daar iets te doen met mijn kennis van de Britse politiek. Wellicht kan ik via die Britten iets regelen!

Een andere feestje van de Britten vond gisteravond plaats. We waren op de hun ambassade uitgenodigd voor een drankje. Vrienden waren ook welkom en zodoende ging mijn huisgenoot Alex mee. Ik had hem aangemeld op de lijst en keurig in pak verscheen hij om enige biertjes mee te drinken. Toen we na enige uren weggingen konden we het niet laten om in de vergaderzaal enige foto's te maken, poserend voor de Britse vlag . De foto's die ik zal publiceren behoren tot de gecensureerde variant!

Na afloop hebben we nog maar even een hapje gegeten in een groot winkelcentrum. We trokken nogal wat bekijks met onze pakken en eigenlijk was dat best leuk. Vooral bier drinken in pak in kroegen met 70% dames valt aan te raden voor iedere man. (Sorry Nadine! :)).

Hiermee maar even een bruggetje gemaakt naar Nadine. Want.. ze is op bezoek geweest! De tijd was voorbij gevlogen! Ik heb haar vorige week opgehaald van het vliegveld en het was erg spannend om haar na zo'n lange periode weer te zien. We hebben erg veel leuke dingen gedaan maar ook erg veel gerelaxed. Madrid hadden we vorig jaar immers al goed verkend tijdens onze vakantie. Het geld ging er wel hard doorheen, maar goed ik ben maar 1 keer op stage in Madrid. En als je vriendin komt, moet je ook wel lekker uit eten gaan.

In het fotoalbum heb ik nog foto's geplaatst van ons ritje in een kabelbaan vanaf Parque de l'oeste naar Casa de Campo en weer terug. Erg mooi om te doen en vooral ook prachtig uitzicht over de stad. Gek genoeg was mijn ambassade niet zichtbaar omdat de toren precies achter de andere torens stond. Zodoende leek het alsof er 'maar' drie torens waren van 250 meter hoog, maar het zijn er echt vier.

Helaas ging Nadine woensdag weer terug. Vooral apart om zelf daarna naar mijn werk te gaan aangezien we de afgelopen jaren veelal samen hebben gereisd en ze nu dus alleen ging reizen (terug ri Nederland). Het weer was sowieso een stuk beter in Madrid. Met al die stormen in Nederland ben ik toch blij dat ik rustig in zonnig Madrid zit waar je zelfs begin november nog buiten op een terrasje kunt zitten. Al wordt het nu wel steeds kouder, maar blijft het rond een graad of 17.

Ik heb mijn draai in het huis ook helemaal gevonden. Erg leuke huisgenoten en een zeer goede sfeer. Dat schijnt weleens anders te zijn geweest in het verleden. Ik moet nog wat meer aan mijn Spaans werken maar dat komt vast. Ik moet mezelf meer verplichten om Spaans te spreken want de mensen met wie ik omga spreken alleen ook Engels of Duits. De vrienden in het weekend zijn vrienden van andere ambassades, allen ook stagiairs. Erg gezellig!

Leuk was vorige week mijn bezoek aan een Irish Pub om Ajax te kijken. IK twijfelde lang aangezien ik ook naar het unieke concert van Keane had kunnen gaan. Zij speelden live in Berlijn en dat concert werd tegelijkertijd live gestreamd in meer dan 1000 bioscopen wereldwijd. Maar Ajax heeft gewonnen, dus ik hoefde niet te balen. Leuk was vooral dat de initiatiefnemer naast mijzelf een meisje van de Franse ambassade was. Ze weet meer van voetbal dan menig jongen. Ik verbleef in de kroeg met een Francaise, een Deense en een Duitse jongen. Echter waren er drie schermen en was Ajax achter in de kroeg te zien zodat ik alsnog alleen zat te kijken. Zij wilden immers Dortmund en Barcelona-Milan kijken. Uiteindelijk de tweede helft nog kunnen kijken met twee Nederlanders die voor zakenreis enkele dagen in Madrid waren. Erg grappig! Ik was wel herkenbaar want had (met trots) het mooie Ajax tricot aangetrokken.

Het waren leuke weken, behalve een week. Ik kreeg het bericht dat een meisje dat ik vaak sprak in het verleden, Esther, zelfmoord had gepleegd. De jarenlange strijd tegen anorexia was haar teveel geworden. Ik had er nogal wat last van aangezien ik enkele concerten met haar bezocht heb. In 2005 ben ik nog samen met haar en haar moeder naar Bryan Adams in Antwerpen geweest. Ze zat met een spandoek op mijn nek en werd daarna door Bryan op het podium geroepen om When You're Gone te zingen. Nu is ze er zelf niet meer... R.I.P!

Verder laat ik het hier nu maar even bij. Ik ga zo maar weer eens een zwembad opzoeken om te trainen. Mijn huisgenoot Matthieu is mijn vaste trainingsmaatje geworden en dat maakt het erg gezellig, al zwem je in een 50 meter bad natuurlijk alleen maar achter elkaar aan. We zijn geen bejaarden die gaan poedelen immers.. :).

Maar eens kijken hoe de straten erbij liggen. Er wordt nu enige tijd gestaakt (het zal eens niet hier) en de vuilnis is hierdoor al minstens vijf dagen niet opgehaald. De straat ligt bezaaid met rotzooi! In Nederland ondenkbaar... je leert het land steeds meer waarderen als je weg bent. Wat zijn Nederlanders toch eigenlijk een zeikerig klaagvolk als je dat vergelijkt met Spanjaarden. In Nederland is overal wel een potje voor als je het even financieel moeilijk hebt. Hier is het gewoon slechter geregeld en de mensen blijven lachen. Wellicht is dat het weer...

Ik vertel snel meer! :).

Tot snel!

https://picasaweb.google.com/100246484742481668987/Madrid2013STAGE?authkey=Gv1sRgCOGS7YPEg--kfg

Zie foto's!

Tot snel liebe Freunde!

!Hasta luego!

  • 09 November 2013 - 16:55

    Juliëtte:

    Leuk weer wat te lezen Thijs! Enjoy Madrid! :-) Xx

  • 10 November 2013 - 15:32

    Robert:

    Hey brother! :D

    Super om weer wat verhalen te horen (naast de skype uiteraard)!

    Vind het wel grappig te zien dat je ondanks het vervloeken van de economische kant van je vak, juist dit erg leuk begint te vinden.

    Begin me trouwens wel af te vragen wat ik allemaal mee moet nemen begin januari (de drie sterren tricot, pak?) :D

    Veel plezier en succes daar!

    Ciao,
    Robert

    ps. houd je het wel netjes daar ;)

  • 23 November 2013 - 19:02

    Teun:

    Hallo Thijs,

    Tijdje geleden had ik je een enorm lang bericht gestuurd (dacht ik) maar plotseling verdween het zorgvuldig geformuleerde proza in het niets.

    Wat beleef jij allemaal geweldige dingen! Je komt op plekken waar je als normale sukkel niet zo snel zult komen. Je moet wel wat meer foto' s in pak sturen zodat we je ook in bedrijfskleding kunnen zien.

    Kan me voorstellen dat het leuk was om Nadinschen weer te zien. Wij vinden dat voor een avondje al leuk, laat staan een weekje! Heb je al een Flamengo jurk voor haar gekocht?
    Is echt de moeite waard. Jij met je gitaar en Nadi al kastanjette klepperend op de dansvloer. Wordt de act van de eerstvolgende verjaardag.

    Inmiddels heb je het ouderpaartje weer op bezoek. Laat ze vooral alle hoeken van Madrid zien! Wordt vast een heel gezellig bezoekje.

    Is het nog steeds warm genoeg om met de jas aan op een terrasje te zitten? Echt wel gaaf, zeker in vergelijking met dit akelige kikkerland. hier is het echt depri weer. Het is donker of het wordt net donker. Is Madrid niet een stad om nog een tijdje te blijven? Lijkt we wel afkikken geblazen als je straks weer terugkomt.
    maar ja, met jouw talenten ben je in de korste keren ambassadeur van Ouagadou


  • 23 November 2013 - 19:07

    Teun:

    Kijk, nu breekt hij mijn berichtje alweer af!

    Reden genoeg om maar weer te stoppen. Wens je nog enorm veel plezier en ben hartstikke nieuwsgierig naar de foto's en de verhalen achter de verhalen (zonder sensuur). Groeten aan iedereen om je heen en haal alles eruit! Je bent niet voor niets een held!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 7553

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 01 Maart 2014

Stage in Madrid!

Landen bezocht: