Hectische dagen in een bijna andere wereld! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs - WaarBenJij.nu Hectische dagen in een bijna andere wereld! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs - WaarBenJij.nu

Hectische dagen in een bijna andere wereld!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 September 2013 | Spanje, Madrid

Hoi allemaal :).

Hier dan eindelijk een reisverslag vanuit Madrid. Ik ben nog niet begonnen met werken, maar ben vandaag al wel naar mijn eerste taalles Spaans (Castellano) geweest. Ik spreek al wel Spaans maar ga nog enkele lessen volgen om te verbeteren.

De eerste dagen waren apart. Ik had besloten om twee dagen in een hostel te gaan zitten om vanuit daar een kamer te vinden in Madrid. De aankomst was apart. De prive-kamer die ik had geboekt was niet meer dan een hok met een bed en een raam dat eigenlijk geen functie had omdat ik uitkeek op een soort 'binnenplaats'. Toch heb ik er een paar nachten prima geslapen.

Er waren genoeg opties voor kamers, maar toch bleef mijn voorkeur om een huis te vinden waar de medebewoners ook werken en ik zodoende niet in een feesthuis met Erasmus studenten terecht zou komen.

De huidige stagiaire op de NL Ambassade, Jeroen, heeft me de stad laten zien en via hem heb ik contacten opgedaan om een kamer te kunnen fixen. Een Mexicaanse vriend van hem bemiddeld in kamers en zodoende kan ik vanaf 6 oktober wonen op een toplocatie aan de rand van het centrum. Helaas moet ik nog enkele weken elders verblijven omdat er in mijn toekomstige huis nog geen kamer beschikbaar is.

Toch is ook gebleken dan Mexicanen hun woord houden maar je wel extreem veel geduld moet hebben. "Ik bel je over tien minuten" betekent vaak "Ik probeer je te bellen over een uur of vier" en de woorden "no te preocupes" (Maak je geen zorgen) spreken ze uit zonder dat ze het waarschijnlijk menen. Toch heeft hij zaken voor me geregeld, al woon ik er nog niet.....

Het huis waar ik kom te wonen heeft nog een aantal medebewoners: een Franstalige Belg, een Spanjaard, een Nederlander die half Spaans is en een Mexicaan. De huidige stagiaire woont er ook maar gaat dus vertrekken per Oktober zodat ik mijn intrede kan doen in het huis. Wel in eerste instantie in een slaapkamer zonder raam maar wellicht kan ik nog verhuizen intern.

Ik begin langzaam te wennen aan het leven hier. De taal verbetert behoorlijk snel waarbij ik wordt geholpen door het feit dat de voertaal in mijn (toekomstige) huis Spaans is. Ik heb daardoor al veel woorden geleerd maar toch ook vooral informele woorden. (Lees: scheldwoorden)

Vorig jaar heb ik met Nadine reeds Madrid bezocht waardoor ik de grote pleinen en bezienswaardigheden reeds ken. Het bleek een groot voordeel te zijn! Nu ga ik natuurlijk de stad ontdekken als bewoner en niet als toerist, maar toch.

Het weer is ontzettend goed! Ik heb nogal een hekel aan slecht weer (wie niet?) maar met 32 graden die niet benauwd aanvoelt, zon en een licht windje is het heerlijk vertoeven hier. Ik wilde er gisteren gebruik van maken door naar een openlucht zwembad te gaan, maar die bleek gewoon al gesloten. Kunnen die Spanjaarden eindelijk geld verdienen, doen ze het niet. Er is blijkbaar niet voor niets een werkloosheid van 27% zullen we maar zeggen....

Dat er overigens toch veel geld wordt gespendeerd bleek wel afgelopen zaterdag. Mijn nieuwe huisgenoten nodigden me uit om mee te gaan naar een dorpsfeest. Elk dorp in Spanje heeft een eigen beschermheilige die elk jaar minimaal 1 keer wordt geeerd met een feest. De busrit erheen was mooi om de omgeving van Madrid te zien en eenmaal aangekomen barstte er een vuurwerkshow van 25 minuten los waarbij kosten nog moeite waren gespaard. Een mooi spektakel! Maar het geld had men wellicht beter kunnen besteden...

De terugweg was wat minder. Van tevoren was bekend dat de eerste bus terug rond 6 uur 's morgens zou vertrekken. Er was echter niet verteld dat het feest zelf rond half 4 al afgelopen zou zijn. Lang wachten in een dood dorp was het gevolg waarbij mijn toekomstige huisgenoot Alexander, die half Spaans is en half Nederlands, steeds flauwer en meliger werd en er gelukkig nog echte studententaal te horen was in Madrid en omgeving. ("Gast, het duurt wel echt moeilijk lang voordat die Spanjolen een keer gaan werken. En een taxi is gewoon kapot duur!").

Eerste feestje overleefd. Een ritje naar het zwembad op zondag draaide zoals vermeld uit op een teleurstelling. Toch bleek het naastgelegen park Casa del Campo een fantastische verblijfplaats waar ik met Matthieu (De Franstalige Belg) enige uurtjes heb verbleven. Erg gezellig :).

En wat chaotisch verhaal wellicht, maar een beschrijving van de situatie zoals die is.

Over de huidige piso (Spaans voor etage met meerdere kamers) kan ik alleen zeggen dat een likje verf en een nieuwe vloer niet verkeerd zouden zijn. Ik woon tijdelijk hier met twee Italiaanse dames een Braziliaan. Erg gezellig maar ik kijk uit naar de piso waar ik straks definitief ga verblijven. Voor de kenners van Madrid: een piso die compleet gerenoveerd is bij Arguelles, op 200 meter van Plaza de España. Naast een Cort Inglés aan de Calle de la Princesa en naast een metrostation. Ideaal!

Vanaf 6 oktober verblijf ik dus aan de Calle de la Princesa, 64. Met streetview is de straat te bewonderen, net als de hoofdingang. Foto's gaan nog volgen!

Ik vertel later meer :).Een berichtje achterlaten wordt altijd op prijs gesteld :).

!Hasta luego!

PS: ik heb mijn Nederlandse nummer niet meer in gebruik totdat ik terugkom. Ik ben te bereiken op + 34 6 840 847 75. Voor de mensen die Line niet kennen, het is aan te raden. Het is een App als Whatsapp, alleen kun je elkaar gratis bellen omdat het via internet gaat (voIP).

  • 16 September 2013 - 22:07

    Nadine:

    Gast!

    Erg leuk om te lezen. Ben natuurlijk erg benieuwd naar je toekomstige piso! Ik merk al dat ik me straks prima kan redden in het, hopelijk dan ook nog, zonnige Madrid.
    Ga lekker genieten en ik zie je snel!

    xx

  • 17 September 2013 - 12:30

    Joost:

    Hey Thijs! Mooi verhaal. Al een hoop beleefd de eerste dagen :). Heel veel succes en plezier daar!

  • 17 September 2013 - 15:51

    Ma:

    Ha die ties! Wat een leuk verslag. Wat piso betreft ga je alleen maar op vooruit.Nog even geduld. Lekker genieten! We spreken elkaar snel.
    Dikke kus

  • 18 September 2013 - 11:37

    Suus:

    Tieske! klinkt allemaal goed!! geniet daar vooral van het mooie weer en de warmte want hier is het weer lekker Nederlands! ;) top dat je al een prima huis hebt kunnen regelen en dat je al een beetje leuke mensen om je heen hebt! have fun! xx

  • 18 September 2013 - 23:07

    Jenneke:

    Hoi Thijs.....Leuk om te lezen, hoe je daar leeft in Madrid. En ik zal je verslag zeker volgen. Ben jaloers op jou wat het weer betreft. Maar het weekend wordt het hier ook weer (schrik niet) 19 graden. ha ha.
    Maar geniet er maar lekker van. Tot gauw. groeten...".tante" Jenneke.

  • 19 September 2013 - 12:51

    Annie:

    Hoi Thijs,
    De kop is eraf en nu gaat het beginnen. Je hebt er al een paar bewogen dagen op zitten en je weet met afspraken e.d. is het vaak mañana, mañana, maar dat went heel snel. Succes!

  • 22 September 2013 - 21:51

    "schone"ma:


    En nu na een korte "vakantie / verkenningsweken begint de stage !!
    Fijn om je even via skype te horen en te zien.
    Mooi dat het over het algemeen goed verloopt in Madrid.
    We blijven je uiteraard volgen via deze site en via Nadine.

    Ook van mij een dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 7563

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 01 Maart 2014

Stage in Madrid!

Landen bezocht: