Een ongelofelijke eerste week!... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs - WaarBenJij.nu Een ongelofelijke eerste week!... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs - WaarBenJij.nu

Een ongelofelijke eerste week!...

Door: The Last King of Scotland

Blijf op de hoogte en volg Thijs

30 September 2013 | Spanje, Madrid

Mensen! Vrienden, familie, boppers!

Wat een eerste week. Ik kan er bijna een boek over schrijven. Nu langzaam besef ik hoeveel geluk ik heb met deze stageplek. Natuurlijk, ik heb hem zelf verdiend (mag ook best gezegd worden vind ik zelf!) maar desondanks is het toch maar weinigen gegund.

Mijn kennismaking vorige week maandag was meteen mooi. Ik kwam strak in pak (zoals overigens elke werkdag) aan en werd bij de balie meteen geholpen en zodoende voorgetrokken voor een rij van 40 mensen die op hun visum of overige documentatie moesten wachten. Ik keurig Spaans kon ik melden dat ik kwam werken voor de Nederlandse overheid en werd me een pasje aangemeten. Inmiddels met foto want alles is beveiligd in de toren. Die toren is overigens Torre Espacio (zie google), een toren van 200 nog wat meter hoog waarbij de Ambassade zich bevindt op de 36e en 37e etage. Het pasje houd je voor de lift. Vervolgens wordt herkend dat je werkt op de genoemde etages en stap je in en ben je binnen een seconde of tien a vijftien boven, met ploppende oren vanwege de snelheid.

De collega's zijn zeer aardig en behulpzaam en bevolen me meteen 'jij' te zeggen, al kost dat nog enige moeite. De kamer heeft een ongelofelijk uitzicht over de stad. Als ik 's ochtends binnenkom doe ik met een druk op de knop de 'gordijnen' omhoog en verschijnt de stad, tenzij er zoals vandaag een wolkendek hangt. Dan zit je letterlijk midden in de wolken.

Mijn week kan verder worden samengevat door extreem veel leren van de economie want ik werk met een econoom die alleen Spaans spreekt en voor de regering van Zapatero heeft gewerkt. Een pientere jongen maar bovendien een geweldig grappige collega.

Verder heb ik al flink wat progressie geboekt met Spaans. Echt veel heb ik het op mijn werk nog niet hoeven spreken, maar handig is het zeker aangezien ik elke dag een persoverzicht dien op te stellen. Ik dien hiervoor meerdere kranten (Spaans) te lezen en belangrijke thema's aan te snijden en samen te vatten in enkele zinnen. Deze overzichten worden intern verspreid over geïnteresseerden.

Verder is mijn baas zeer aardig en laat zij mij alles zien en word ik bij veel zaken betrokken. Voorbeeld: er was een grote beurs in Madrid (wanneer niet..) en ik werd gevraagd om maar even te bellen. Staan er Nederlandse bedrijven? Zo ja? Dan word ik erheen gestuurd om maar even een praten te maken daar en contacten te leggen als die er nog niet zijn.

Verder mocht ik al op mijn derde dag het huis van de Ambassadeur bezoeken. Het heet in BZ (Buitenlandse Zaken)-termen de "Residentie" en doet zijn naam eer aan. Het is een waar paleis waar de Ambassadeur grote groepen mensen ontvangt waaronder zeer hoog bezoek af en toe. Er was nu een groep mensen uit Nederland van de 'doe-het-zelfsector' (leuk woord voor Dictee) waaronder de grote bazen van Gamma, Praxis en mensen van bijvoorbeeld Henkel en Akzo Nobel. Ik werd meegestuurd met mijn 'afdeling', het Economisch Team bestaat uit vier mensen om de Ambassade te vertegenwoordigen. Na een presentatie aan het gezelschap was het borrelen in de tuin (lees: netwerken en beetje bier drinken). Niet verkeerd.

Ik vergeet nog te melden dat ik dinsdag reeds op kosten van de baas mee uit eten mocht omdat er enkele gasten uit Den Haag van het Ministerie enkele dagen op bezoek waren. Mensen die overdag net als ik in pak lopen en 's avonds ook (net als ik) houden van een spijkerbroekje met all-stars.

Donderdag had ik wederom geluk: de jaarlijkse personeelsdag. En stagiair of niet, ik mocht mee! Samen met José, mijn medestagiaire van de Politieke Afdeling, hebben we ons prima vermaakt en velen van de in totaal 36 collega's leren kennen. We maakten een fietstocht door Madrid hetgeen een hele happening bleek. Mensen zijn totaal niet gewend aan fietsen en een grote groep fietsers leverde veel foto's van toeristen op en zelfs applaus. Alsof de Vuelta nogmaals voorbij kwam.. Daarnaast reageert niemand op een fietsbel, zoals dat in Nederland wel het geval is. Zeer uniek! Uiteraard daarna gezellig tapas eten en wijn drinken. Het Spaanse leven is zo slecht....

Vrijdag maar weer nieuwe dingen geleerd waaronder de hoofdtaken van onze afdeling: het ondersteunen van het Nederlandse bedrijfsleven in Spanje. Er komen werkelijk waar vragen van allerlei aard binnen en soms kun je niet geloven dat mensen serieus hebben nagedacht. Voorbeeld: "ik wil een bedrijfje gaan opzetten in Spanje, wat raden jullie me gezien de huidige crisis aan om te gaan verkopen?". Ik zou zeggen: begin er helemaal niet aan!

Mijn weekend was erg gezellig. Middels mijn twee Italiaanse huisgenotes wat nieuwe mensen leren kennen en zodoende op stap geweest met een paar Spaanse jongens. Er leuk en leerzaam gezien de taalachterstand. Toch was het mooi om te horen dat mijn vraag of er Engels werd gesproken werd beantwoord in keurig Brits! De eerste Spanjaard die Engels spreekt haast zonder accent. De jongen bleek 10 maanden te hebben gewoond in Sussex!

Verder het weekend niet zoveel gedaan. Ik moet de stad nog meer verkennen. Wel met Jeroen (mijn voorganger) en een toekomstig nieuwe huisgenoot op het terras gezeten en de hele middag hapjes (lees: broodjes en andere tapas) eten voor 1 euro per stuk. De cañas, halve liters, bleken ook gewoon 1 euro te zijn. Heel wat schappelijker dan de units die de Drie Gezusters voor 2,60 durft te verkopen.

Ik vertel later vast meer! Ik krijg zo langzamerhand stijve armen van het typen. Als het goed is kunnen jullie onderaan wat foto's van mijn 'kantoor' zien.

Tot bels, mails, of skypes!

Thijs

P.s: mijn adres vanaf woensdag is

Calle de la Princesa 64,
2 Izquierda
28008 MADRID.

Telefoonnummer nog steeds + 34 6 840 847 75.
Skypenaam thijsderoo (geloof ik...).

PS2: voor degenen die zich zorgen maken over het weer in Madrid? Doe maar niet! Gisteren voor het eerst twee keer een paar minuutjes regen gehad en vandaag voor het eerst weer een spijkerbroek gevoeld...

  • 30 September 2013 - 22:30

    Suus:

    THIJS!! wat heb je nou voor zieke stage aan de haak joh!! wat vet!!:D geniet ervan, ik ben jaloers!!
    liefs xx

  • 01 Oktober 2013 - 07:08

    Krista:

    Zo herkenbaar! Al die mooie dingen die je nu mee mag maken (en terecht!), waarvan je nooit had verwacht dát je ze mee zou maken. Geniet er maar extra van, want het is niet iedereen gegund.
    En een prachtige stad leren kennen als inwoner is ook heel tof. Nog even, en Madrid voelt echt als thuis.
    Blij om te horen dat de eerste week op kantoor goed is bevallen. Veel plezier verder en werkze!
    Liefs uit Groningen

  • 01 Oktober 2013 - 21:35

    Zuidwijcks Henkie:

    Hoi Thijs, gaaf dat je daar zit man met al die "hermosas chicas"
    veel plezier nog en werk niet te hard, denk aan de verplichte siesta.
    Groet Henk

  • 02 Oktober 2013 - 12:05

    Brother:

    Moat! Erg vervelend en zwaar leven daar ;) Geniet er van! Tot snel! Ciao

  • 04 Oktober 2013 - 22:01

    Teun:

    Hallo grote held!

    Dit leest als een roman! Volgens mij val je van het ene feestje in de andere party. Wat een beroerd bestaan! Wel hartstikke leuk dat je zoveel mensen van andere nationaliteiten ontmoet. Hier ben je al blij als je een Brabo of Limbo tegenkomt maar jij grossiert in Italiaanse dames en mexicaanse vrienden.

    Heb je al een lamsbouten genuttigd bij Poseida de la Villa? Zeker de moeite waard. En ook leuk eten kun je bij de Chapilla de Bolsa, een tent waar het begrip relnicht nog echt betekenis heeft.

    Haal er wel even uit wat erin zit. Slapen kan wel als je thuiskomt. We zullen wel een beetje op Nadinschen letten zodat ze zich niet zo eenzaam voelt.

    Wij hebben hier die Molukse Spanjool op bezoek. Hele dag schransen en spelletjes doen maar wel erg gezellig. Je pa heeft ervoor gezorgd, samen met Bottak dat mijn geheel nieuwe tuinhaard in een ruïne veranderd is, maar ja, familie is heilig dus ik heb ze maar laten gaan.

    Leuk om te horen wat je allemaal op de ambassade beleeft. Vooral blijven schrijven over alle gebeurtenissen. Heel veel plezier en zet die stad op stelten! We blijven je volgen.

    Groeten van twee malloten en een held.






















  • 06 Oktober 2013 - 13:40

    Simone :

    Hoi Thijs! Wat leuk om je verhaal te lezen! Ziet er goed uit allemaal! :) Geniet van je tijd daar! Groetjes Martin-Jan en Simone

  • 03 November 2013 - 20:20

    Teun:

    Hallo Thijs,

    Wat blijft het toch vreselijk stil! Zit elke dag te wachten op een email met een grote, nieuwe belevenis
    Heb begrepen van het ouderpaartje dat je het razend druk hebt. En natuurlijk is Nadinschen nu bij je dus even geen tijd voor andere contacten.
    Ben toch wel rete nieuwschierig wat je allemaal beleeft. In dit ver achtergebleven kikkerland gebeurt natuurlijk helemaal niks. Beetje gezeur over zwarte of witte Pieten maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Ben je al een beetje ingeburgerd? Is het een beetje leuk volk daar?
    Laat even weten of we een peloton van Satu Darah moeten sturen om je een beetje bescherming te geven. Denk bet niet want een held is en blijft een held.

    Mag je ook al meedoen aan het spelletje telefoontje tappen? Hoorde dat Spanje met veel plezier De US hielp met afluisteren. Toch wel een leuke sport. Je zult het maar op je mobieltje hebben: mevrouw Merkel die uit de grond vanhaar hart " scheisse " zegt.

    Hoop wat van je te horen. doe Nadinschen vooral de groeten en veel plezier in Madrid.

    Teun en kip


  • 07 November 2013 - 15:29

    Chiel:

    Ha Thijs,

    Tof om te lezen zeg! En wat gaaf ook dat je al meteen zo veel mee maakt en mag doen!
    Binnenkort misschien tiijd voor een volgende update;)

    Heanig an en groeten uit het altijd winderige Grunn,
    Chiel

Tags: Madrid, Ambassade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 7556

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 01 Maart 2014

Stage in Madrid!

Landen bezocht: